پژوهش مهندسی نفت

پژوهش مهندسی نفت

پژوهش و تحقیق در زمینه های مختلف مهندسی نفت ( معرفی و آموزش نرم افزارها، مقاله و تحقیق، پروژه ، جزوه و کتاب های مهندسی نفت، مشاوره علمی)
پژوهش مهندسی نفت

پژوهش مهندسی نفت

پژوهش و تحقیق در زمینه های مختلف مهندسی نفت ( معرفی و آموزش نرم افزارها، مقاله و تحقیق، پروژه ، جزوه و کتاب های مهندسی نفت، مشاوره علمی)

گاز طبیعـی

منابع نفت خام غالباً همراه با گاز می باشند. این گازها یا در نفت خام حل شده و یا به شکل سرپوشی روی آن قرار گرفته اند و یا به هر دو شکل آن یافت می شوند. برای آنکه نفت خام را آماده مصرف کنیم بایستی گازهای همراه آن را جدا سازیم. چنانچه نفت خام مستقیماً به مخازن نگهداری نفت هدایت شوند، گازهای همراه و محلول در آن از منافذ فوقانی مخازن به هوا رفته و ضمن این عمل مقداری از اجزاء سبک و گرانبهای نفت را نیز با خود خارج می سازند. از این رو نفت خام را، قبل از آنکه به مخازن بیرون چاه ارسال داریم، به درون دستگاه تفکیک برده و گاز و آب موجود یا همراه آن را جدا   می سازیم.

دستگاه تفکیک نفت و گاز به شکل یک استوانه قائم است که در آن ذرات گاز از هم باز و به اصطلاح منبسط می گردند. در طول این انبساط (ورود به فضای باز) از سرعت و فشار آنها کاسته شده و از نفت خام جدا می گردند. گازی که با نفت استخراج می گردد، مخلوطی است از چندین گاز گوناگون که هر یک از ترکیب هیدروژن و کربن پدید آمده و نامی مخصوص دارد.

نفت خام به صورت طبیعی آن قابل استفاده نمی باشد. برای آنکه بتوان نفت خام را به فرآورده های قابل مصرف (گاز مایع، بنزین، نفت سفید، سوخت جت، روغن موتور و ...) تبدیل نمود، بایستی آن را در پالایشگاههای نفت تصفیه کرد. 

دانلود نرم افزارweatherford wellflo 2010 v4.1.0.7

دانلود نرم افزارweatherford wellflo 2010 v4.1.0.7


دانلود


طراحی چاه


نفت خـام

داستان نفت خام مربوط می شود به زمانهای خیلی خیلی پیش. بعضی از دانشمندان بر این عقیده اند که داستان نفت به 440 میلیون سال قبل مربوط می گردد. در تئوریها آمده است که نفت خام در اثر از بین رفتن فعالیت میلیارها میلیارد از موجودات ذره بینی دریاها (پلانکتوم ها) به وجود آمدهاست. مدفون شدن این موجودات در اعماق دریاهای آن زمان و تبدیل آنها به نفت خام خود صدهاهزار سال طول کشیده است.

نفت خام عموماً از تریکبات هیدروژن و کربن (هیدروکربنها) تشکیل شده است. پارافین ها (اتان، متان، پروپان و ...)، ایزوپارافینها (ایزوبوتان، ایزوپنتان و ...)، اروماتیک ها (بنزن، تولوئن و ...) از انواع هیدروکربن ها می باشند.

به جز هیدروژن و کربن، مقادیر بسیاری از عناصر دیگر (گوگرد، ازت، اکسیژن، آهن، نیکل و انادیوم) در ساختمان شیمیایی این هیدروکربن ها دیده می شوند. مقدار اینگونه ناخالصی ها بین صفر تا پنج درصد وزنی نفت خام می باشد. ناخالصیهای نفت خام، علی الخصوص ترکیبات گوگردی آن، همه ساله زیانهای فراوانی به وسائل پالایش وارد می سازند. با اینکه درصد ناخالصیها در نفت های مختلف دنیا متفاوت می باشد، معذالک درصد کربن و درصد هیدروژن نفت خامهای مختلف دنیا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. درصد وزنی کربن کلیه نفتهای جهان بین 83 تا 87 درصد وزنی هیدروژن کلیه نفتهای جهان بین 11 تا 14 می باشد. توزیع انواع هیدروکربنها و ناخالصیها در نفت خام به طور یکسان انجام گرفته و به همین خاطر خواص فیزیکی و شیمیایی نفت خام در هر لیتر یا متر مکعب آن یکنواخت می باشد. 

تزریق آب هوشمند

روش های تزریق آب به مخزن برای ازدیاد برداشت

سیلابزنی آب معمولی water flooding

سیلابزنی آب با شوری کمLow salinity water flooding

سیلابزنی آب هوشمندSmart water flooding


سیلابزنی آب معمولی:

در سیلابزنی آب معمولی کیفیت آب  جوری باید باشد که با سیالات مخزن واکنشی ندهد و مواد جامد همراه و شوری آن مشکلاتی مانند کاهش تزریق پذیری و تشکیل رسوب را ایجاد نکند.

 

سیلابزنی آب با شوری کم:

در سیلابزنی آب با شوری کم، شوری آب بسیار مهم است و شوری آن نباید از حد مجاز بیشتر و یا کمتر شود. این شوری با توجه به خصوصیات مخزن، به ویژه میزان رس تعیین می‌ گردد معمولاً شوری آب در این روش بین ٦٠٠ تا ١٠٠٠ (PPM) است.

سیلابزنی آب هوشمند:

درسیلابزنی آب هوشمند انتخاب هوشمندانه غلظت یونها مهم است. این یونها معمولاً دوظرفیتی مانند Ca٢+، SO٤٢- و Mg٢+ هستند.

تزریق دی اکسید کربن برای ازدیاد برداشت نفت

تزریق دی اکسیدکربن به مخازن برای ازدیاد برداشت نفت یکی از روش های ازدیاد برداشت تزریق گاز است که تحت سناریوهای مختلف انجام میگیرد.

- تزریق دی اکسید کربن بصورت غیر امتزاجی

- تزریق دی اکسید کربن بصورت امتزاجی

- تزریق دی اکسید کربن بصورت سیکلی

- تزریق دی اکسید کربن بصورت ترکیبی (سیلابزنی فوم، تزریق حلال و ......... )


دی اکسید کربن نسبت به گاز های دیگر کمترین حداقل فشار امتزاجی را دارد. 


دانلود Schlumberger OLGA 2015

دانلود اولگا 2015

Schlumberger OLGA 2015

Schlumberger OLGA نرم‌افزاری جهت مدل‌سازی و شبیه‌سازی جریان چندفازی که فرایندی دینامیک می‌باشد، تولید شده است. این برنامه ابتدا و به‌صورت رسمی توسط شرکت استات‌اویل (Statoil) عرضه می‌شد که سپس به تصاحب SPT Group درآمد و پس از خرید این گروه توسط شرکت بزرگ Schlumberger توسعه‌ی آن به عهده‌ی شلومبرجر یا شلمبرژه افتاد. در نرم‌افزار اُلگا انواع شبکه‌های خطوط لوله که شامل تجهیزات فرایندی مختلف مانند کمپرسور، شیر، مبدل حرارتی، پمپ و... است، قابل مدل‌سازی و شبیه‌سازی به‌صورت دینامیک می‌باشد.



دانلود Schlumberger OLGA 2015.1.1.137230 v3


منبع:www.downloadly.ir

رمز :Password: www.downloadly.ir

چاه آزمایی Well test

چاه آزمایی 

آنالیز داده های چاه‌آزمایی به خصوص آزمایش تعیین شاخص بهره‎دهی چاههای تولیدی اهمیت زیادی دارد که از چاه آزمایی  پارامترهای مختلف مخزن از قبیل نفوذ پذیری سنگ مخزن، میزان ضریب پوسته، ضریب انباشت چاه  را می توان بدست آورد که  بیانگر عملکرد مخزن و مکانیسم تولید می‌باشد

روشهای چاه‌آزمایی از قبیل خیز فشار (Pressure Build- Up) ، افت فشار ( Pressure Draw-Down) و عملیات تزریقی ( Injectivity ) بخش مهمی از مهندسی بهره برداری و مخازن می باشد.

 عملیات چاه آزمایی شامل ایجاد و اندازه گیری تغییرات فشار چاهها نسبت به زمان می باشد.

نرم افزارهای مختلفی برای آنالیز و تفسیر داده های چاه آزمایی وجود دارد ازجمله:

FAST Welltest

Shapir

Pansys

نمودار گیری چاه- لاگ- چاه پیمایی

نموداری گیری از چاه یکی از منابع کسب داده های زمین شناسی و پتروفیزیگی مخزن است.

انواع لاگ ها به شرح زیر می باشد:

لاگ های تخلخل:

- لاگ صوتی

- لاگ نوترون

-لاگ دانسیته


لاگ های لیتولوژی

- لاگ اشعه گاماGR

- لاگ پتانسیل خودزا SP


لاگ مقاومت Resistivity

لاگ های تصویری Image log

لاگ های بندش سیمان CBL , VDL

لاگ های FMI

لاگ NMR , CMR

لاگ های تولیدی PLT

لاگ های ارزیابی سازند RFTو DST

پتروفیزیک و آنالیز مغزه

منبع پارامترهای پتروفیزیک: آنالیز مغزه 

مغزه یکی از مهمترین منابع تخمین پارامترهای پتروفیزیکی است. مغزه گیری معمولا بعد از حفاری یا حین عملیات حفاری انجام می شود و در آزمایشگاه آنالیز می گردد. 

آنالیز مغزه معمولی(RCAL)

- تخلخل

-تراوایی

-چگالی سنگ

- اشباع

آنالیز مغزه ویژه(SCAL)

- تراوایی نسبی(Kr)

-فشار مویینگی(Pc)

-ترشوندگی

-کشش بین سطحی سیالات (IFT)



ازدیاد برداشت به روش In-situ combustion

احتراق درجاIn-situ combustion

احتراق درجا یکی از روش های ازدیاد برداشت حرارتی است. این روش برای چندین دهه طی پروژهای با صرفه اقتصادی انجام شده است که ریسک بالایی در مراحل اولیه است. در امریکا بیش از 230 پروژه احتراق درجا بصورت میدانی انجام شده است که بسیاری از آنها از نظر فنی و اقتصادی موفقیت آمیز بوده اند.

در این روش هوا یا هوای غنی شده با اکسیژن برای ایجاد حرارت در مخزن و سوختن بخشی از نفت درجا تزریق میگردد. نفت موجود با مکانیزم رانش گاز حاصل از گازهای احتراق، بخار و رانش آب به سوی چاه تولید هدایت می گردد. این فرآیند همچنین برای توصیف حرکت جبهه حرارتی درون مخزن، سیلابزنی آتش نامیده می شود. بر اساس جهت رشد جبهه حرارتی و جریان هوا در مخزن، این فرآیند احتراق رو به جلو(Forward) یا احتراق معکوس(Reverse) نامیده می شود(پترویکی).

احتراق روبه جلو: جبهه احتراق و جریان هوا در یک جهت حرکت می کنند.

احتراق معکوس: وقتیکه جبهه احتراق و جریان هوا در جهت مخالف هم حرکت می کنند.


موضوع برای پژوهش:

مطالعه شبیه سازی ازدیاد برداشت حراراتی با روش احتراق درجا در یک مخزن نفت سنگین

شبیه سازی روش احتراق در جا با چاه افقی (toe to heel)برای ازدیاد برداشت نفت های سنگین